Thursday, February 2
Shadow

মানবদেহের বিস্ময়কর তথ্য! Human Body Interesting Facts

Human body Interesting Facts

The total length of DNA in our body is 575 billion kilometers. It is equal to the distance traveled from the earth to the sun more than 3662 times.

And if the information contained in DNA were recorded, it would be equivalent to a giant encyclopedia of 900 volumes. Where the number of pages of each volume will be 500.

The total number of cells in our body is 37.2 trillion (1 trillion = one lakh crore). There are 11 crore sensory receptors. There are 30 trillion red blood cells (RBC). The number of neurons in the brain alone is 10,000 billion.

The total blood vessels in the body are 42 billion, which is 97000 km. long

Think about it! A hand-long headphone gets tangled even if carefully placed. But your body is 97000 km. Blood vessels are never entangled.

These long blood vessels are strangely finely made. There are no complications or complications.

No factory in the world runs in the dark. No product is made in the dark. But in the factory where we were created, in that mother’s womb, surrounded by three-layered darkness. But that creation is so perfect, so strangely beautiful!

 

human body interesting facts

আমাদের দেহে যে DNA আছে তার মোট দৈর্ঘ্য ৫৭৫০০ কোটি কিলোমিটার। পৃথিবী থেকে সূর্য পর্যন্ত ৩৬৬২ বারেরও বেশি আসা যাওয়া করলে যে দূরত্ব অতিক্রান্ত হবে, তার সমান।

 

আর DNA তে যে ইনফরমেশন আছে তা যদি লিপিবদ্ধ করা হয়, তবে তা হবে ৯০০ খণ্ডের বিশালাকার এনসাইক্লোপিডিয়ার সমান। যেখানে প্রতিটি খণ্ডের পৃষ্ঠা সংখ্যা হবে ৫০০।

আমাদের দেহে মোট কোষের সংখ্যা হলো ৩৭.২ ট্রিলিয়ন (১ ট্রিলিয়ন = এক লাখ কোটি)। সেন্সরি রিসেপ্টর আছে ১১ কোটি। লৌহিত রক্ত কণিকা (RBC) আছে ৩০ ট্রিলিয়ন। শুধুমাত্র মস্তিষ্কেই নিউরন সংখ্যা ১০ হাজার কোটি।

দেহে মোট ব্লাড ভেসেল আছে ৪২ বিলিয়ন, যা ৯৭০০০ কি.মি. লম্বা।

একটু চিন্তা করুন তো! এক হাত লম্বা একটা হেডফোন অতি যত্ন করে রেখে দিলেও জট পাকিয়ে যায়। কিন্তু আপনার দেহের ৯৭০০০ কি.মি. ব্লাড ভেসেল কখনোই জট পাকিয়ে যায় নি।

দীর্ঘ এই ব্লাড ভেসেলগুলো কী অদ্ভুত সুক্ষ্মভাবে তৈরি। নেই কোন কম্প্লিকেশন বা জটিলতা।

সুবহানআল্লাহ 

“এভাবে আমি আমার নিদর্শনগুলোকে বিশদভাবে বর্ণনা করি ঐ সম্প্রদায়ের জন্যে, যারা চিন্তাভাবনা করে।”

(সূরা ইউনুস, আয়াত : ২৪)

 

পৃথিবীর কোন কারখানা অন্ধকারে চলে না। কোন প্রোডাক্ট অন্ধকারে তৈরি হয় না। কিন্তু আমাদের সৃষ্টি যে কারখানায়, সেই মায়ের পেটে, তিন স্তর বিশিষ্ট অন্ধকারে ঘেরা। অথচ সেই সৃষ্টি কত নিখুঁত, কত অদ্ভুত সুন্দর!

 

“আর তোমাদের মধ্যেই রয়েছে নিদর্শন, তোমরা কি দেখো না?”

(সূরা যারিয়াত, আয়াত : ২১))

সংগৃহীত

 

 

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Please disable your adblocker or whitelist this site!

error: Content is protected !!